Lesbezoek en vakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van lindasteltjes - WaarBenJij.nu Lesbezoek en vakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van lindasteltjes - WaarBenJij.nu

Lesbezoek en vakantie

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg

04 Mei 2017 | Curaçao, Willemstad

Bon Dia (Goedemorgen),

Afgelopen 2 weken ben ik niet op stage geweest vanwege de schoolvakantie en heb dus veel vrije tijd gehad vanaf het vorige blog. Voordat ik ga vertellen wat ik in de vakantie heb gedaan neem ik jullie mee naar de stage week voor de vakantie.

Tijdens deze lesweek heb ik lesbezoek gehad van een, voor mij onbekende, docent die in Nederland stagiaires in het onderwijs heeft begeleid. Het vak ‘verkoopadministratie’ geef ik wekelijks 3 lesuren achter elkaar, iets wat ik soms best lastig vind omdat je niet kunt beschikken over ICT materiaal om de les afwisselender te maken. In Nederland laat ik een filmpje zien of laat ik leerlingen op het internet informatie zoeken over het onderwerp maar hier gaat dat niet. Wat mijn ervaring is tijdens deze les is dat de studenten na 2 lesuren geen concentratie meer hebben, tot dat moment is het mij niet gelukt om dat te veranderen.

Na de les heb ik samen met de observant de les gereflecteerd en erg goede en Fijne feedback gekregen. Een tip die ik heb gekregen is om de lesstof in stukken te hakken om op deze manier iedereen actief te houden. Ook vertelde hij dat hij zelf altijd een korte pauze inlast van ongeveer 10 minuten om de studenten actief te houden. Met deze tips ben ik direct de laatste les voor de vakantie mee aan de slag gegaan en ik heb echt verbetering gemerkt. De studenten hebben het zonder klagen tot het einde van het 3e lesuur gered en ook hebben zij allemaal goed meegedaan met de opdrachten. Ook mijn begeleider zag duidelijk verschil en gaat deze tips ook toepassen.

In het begin baalde ik een beetje van het ontbreken van ICT mogelijkheden maar door dit gebrek heb ik me wel kunnen ontwikkelen als docent door creatiever te zijn zonder ICT. Ik kan nu beter met blokuren omgaan tijdens mijn lessen in Nederland, zelfs zonder ICT.

Na die week heb ik dus 2 weken vakantie gehad. In deze vakantie heb ik samen met mijn klasgenoot die hier ook op het eiland verblijft de ‘blauwe kamer’ bezocht. Dit is een grote hoge ruimte in de rotsen in de zee die blauw kleurt vanwege de weerkaatsing van de zee, erg mooi! Ik heb er ook een foto van toegevoegd. Tijdens dit bezoek ben ik van een rots afgegleden waardoor ik een aantal schaafwonden en flinke blauwe plekken heb opgelopen. Ik leef gelukkig nog wel haha maar fijn was anders.

Verder ben ik een aantal keer naar het westpunt geweest waar de ‘natuurlijke’ stranden allemaal liggen. De stranden zijn echt net zo mooi als dat je altijd ziet op internet of op kaartjes: Helder blauw en parelwitte stranden. Ook op alle stranden lopen grote leguanen die totaal niet bang zijn voor mensen.

Ook ben ik naar de plaatselijke bingo geweest waar ze de nummers alleen opnoemen in het Papiaments. Ik hoor jullie denken: ‘dat zal wel vaak foute bingo geweest zijn’ maar gelukkig waren de mensen zo vriendelijk om mij een plekje voor het tv scherm met daarop de ballen te gunnen waardoor ik alsnog mee heb kunnen doen en zelfs een keer bingo heb gehad.

Afgelopen donderdag heb ik koningsdag gevierd met 32 graden en volle zon. Ik had niet verwacht dat het zo grootst gevierd zou worden hier op het eiland. Behalve het weer zijn er bijna geen verschillen met het feest in Nederland: rommelmarkt, eetkraampjes, pleintjes met muziek, verschillende marktkraampjes en natuurlijk iedereen in het oranje. Ook hingen er door de hele stad vlaggetjes etc. erg leuk om mee te maken.

Tot het volgende blog en groetjes vanuit Willemstad.

  • 04 Mei 2017 - 21:11

    Truus Hermans:

    Linda,
    Heb je voor mij de contactgegevens van de persoon die jou heeft begeleid? Ik zou wel contact met hem willen leggen. Ik heb geen idee wie het kan zijn.
    Groet,
    Truus

  • 06 Mei 2017 - 18:17

    Kees-Jan:

    Koningsdag en je hebt geen foto gemaakt voor de FB-Challenge? Jammer.... ;-)
    Ik geloof dat je veel leert op school, o.a. dat je les kunt geven zonder ICT. Dat lukt echt en het geeft je nog meer voldoening. Prima gedaan dus.
    Veel plezier de laatste weken!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

4 maanden Curacao

stage op een MBO school

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2017

Weer in Nederland

01 Juni 2017

Nog maar 2 weken....

04 Mei 2017

Lesbezoek en vakantie

03 April 2017

Stage

28 Februari 2017

Eerste blog vanaf Curacao

Actief sinds 05 Dec. 2016
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 5435

Voorgaande reizen:

07 Februari 2017 - 09 Juni 2017

4 maanden Curacao

Landen bezocht: