Weer in Nederland - Reisverslag uit Lobith, Nederland van lindasteltjes - WaarBenJij.nu Weer in Nederland - Reisverslag uit Lobith, Nederland van lindasteltjes - WaarBenJij.nu

Weer in Nederland

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg

05 Juli 2017 | Nederland, Lobith

Goedemiddag allemaal,

Op dit moment ben ik al weer 3 weken thuis in Nederland en ben ik inmiddels over de Jetlag heen, deze heeft zeker 1,5 week geduurd. Afgelopen tijd heb ik veel afspraken gehad om vrienden, familie en kennissen weer te zien, erg leuk en zo val je niet in een gat. Ook het weer in Nederland heeft er aan mee geholpen dat de Heimwee naar Curaçao mee valt.

Bij het maken van de keuze voor een Minor was ik erg aan het twijfelen of ik het wel moest doen, of ik het wel kon en of ik het wel naar mijn zin zou gaan hebben. Ik kan jullie één ding vertellen: Ik zou het zo weer over doen!

Tijdens mijn laatste week op Curaçao heb ik (op het afscheid van de stageschool na) vakantie gehad. Tijdens deze week heb ik een bezoek gebracht aan een museum waar je een beter beeld krijgt van hoe de slaven op het eiland werden behandeld. Erg indrukwekkend vond ik het, vooral omdat de echte materialen zoals de kettingen waaraan zij werden vastgemaakt, daar lagen om bezoekers te laten voelen wat de slaven werd aangedaan. Verder heb ik die week nog wat strandjes en een aquapark bezocht en vooral lekker rustig aan gedaan.

In mijn laatste week heb ik afscheid genomen op mijn stageschool. Ik heb de leerlingen tijdens de laatste lessen bedankt voor hun inzet en heb hen gevraagd om tips en tops voor mij op te schrijven. Wat ik als top meerdere malen terug zag was dat ik energie en enthousiasme uitstraalde en een veelvoorkomende tip was toch dat ik langzamer moest praten. De leerlingen begrijpen Nederlands over het algemeen wel maar het is zeker niet te vergelijken met het niveau van een Nederlandse leerling. Ik ben bewust bezig geweest om geen moeilijke woorden te gebruiken en mijn snelheid aan te passen maar toch hebben zij het als ‘lastig’ ervaren.

De Nederlandse taal in het onderwijs op Curaçao is een interessant punt heb ik ervaren. Bijna alle leerlingen spreken erg gebrekkig Nederlands en ook de docenten hebben vaak moeite met deze taal. Niet alle docenten hebben gestudeerd in Nederland, veel van hebben een Pedagogisch getuigschrift behaald op Curaçao zelf. Wel spreekt iedereen vloeiend Papiaments. Hierdoor ontstaat een situatie dat zowel docent als leerling liever Papiaments spreekt waardoor het Nederlands een beetje ‘verwatert’. Maar zonder het te oefenen door te spreken en te lezen leren de leerlingen de Nederlandse taal niet optimaal waardoor zij bij een toets of bij het gebruik van lesmethodes in de problemen komen. Ook de aansluiting op het Nederlandse vervolgonderwijs is moeilijk vanwege de taalproblemen die deze studenten hebben, een vervelende situatie voor die studenten.

Na afscheid te hebben genomen van de collega’s en de directrice van de school heb ik als afsluiting geluncht met mijn begeleider. Ik heb als bedankje van de school een boekje gekregen over Curaçao en een tas met daarop de schoolnaam. Erg leuk en attent. De laatste avond ben ik ook met een aantal huisgenoten uit wezen eten als afscheid.

Uiteindelijk was het dan zover: koffer ingepakt, huisje opgeleverd, mijn gehuurde auto door de wasstraatt, onze ‘huishond’ een aai gegeven en klaar om te vertrekken naar de airport. Mijn autoverhuurder heeft me daar heengebracht. De vluchtreis ging net als de heenreis erg snel voor mijn gevoel en voor ik het wist kwam ik in de aankomsthal waar mijn vriendinnen met ballonen en een spandoek stonden, erg leuk!

Ik kan terug kijken op een geweldige periode die ik niet had willen missen en die ik iedereen zou aanraden, ook als je nog een beetje twijfelt. Zo’n ervaring pakt niemand je meer af en je krijgt de kans niet snel meer om een lange periode weg te gaan.

Dit was mijn laatste blog, mochten jullie vragen hebben of iets willen weten dan geef ik daar graag antwoord op.

Bedankt voor het volgen van mijn blog en Ayoooo (tot ziens in Papiaments).

Groetjes,
Linda

  • 05 Juli 2017 - 21:12

    Truus:

    Linda,
    Je hebt een mooi afsluitend blog geschreven.
    Truus

  • 10 Juli 2017 - 14:47

    Kees-Jan:

    Bedankt voor deze mooie blog en tevens bedankt voor je leuke andere blogs. Veel plezier 'thuis' en een fijne vakantie!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Lobith

4 maanden Curacao

stage op een MBO school

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2017

Weer in Nederland

01 Juni 2017

Nog maar 2 weken....

04 Mei 2017

Lesbezoek en vakantie

03 April 2017

Stage

28 Februari 2017

Eerste blog vanaf Curacao

Actief sinds 05 Dec. 2016
Verslag gelezen: 1110
Totaal aantal bezoekers 5422

Voorgaande reizen:

07 Februari 2017 - 09 Juni 2017

4 maanden Curacao

Landen bezocht: