Stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van lindasteltjes - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van lindasteltjes - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Linda Steltjes

Blijf op de hoogte en volg

03 April 2017 | Curaçao, Willemstad

Bon Dia,
Ik ben nu al een aantal weken op het eiland en het bevalt me nog steeds uitstekend. Het mooie weer, de vriendelijke bevolking, de Nederlandse taal en het feit dat er altijd wel wat te doen is dragen hier aan bij. Ook op mijn stage heb ik het erg naar mijn zin. Ik wil deze blog dan ook besteden aan voornamelijk mijn stage.

Mijn stageschool is een MBO school die werkt met modules zoals wij dat in Nederland op de lerarenopleiding ook hebben. Er wordt in blokken van een aantal weken een module behandeld en op het eind van deze module volgt er een toets in de eerste toetsweek en een eventuele herkansing in de tweede toetsweek. Zelf geef ik vaste klassen een hele module les in onder andere bedrijfsadministratie en verkoopadministratie. Deze lessen geef ik meerdere uren per week.

Zoals ik in mijn vorige blog heb geschreven is er geen beamer of smartbord aanwezig in de school maar wel een krijtbord. In het begin was het even wennen maar nu is het vanzelfsprekend, ik werk daarom veel met opdrachten op het bord en soms kopieer ik wat zelfbedachte opdrachten. Ik probeer zo min mogelijk te kopiëren i.v.m. de kosten voor de school, de financiële situatie is niet zoals we dat in Nederland gewend zijn. Ik heb een foto toegevoegd van een lokaal waar ik les in geef. Wat mij opvalt is dat de tafels en stoelen allemaal verschillend zijn, deze worden gebruikt tot ze echt kapot zijn vandaar de verschillende soorten, maten en kleuren meubilair. Bijna alle ruimtes op school zijn voorzien van tralies voor de ramen in verband met mogelijke diefstal, iets wat in het begin opvalt maar wat nu niet meer opvalt.

Verder ben ik in de toetsweek van de vorige periode als beoordelaar van presentaties aanwezig geweest. Een collega had een computer beeldscherm met kabel van thuis meegenomen en aan zijn laptop gekoppeld. Ik heb een foto van de opstelling toegevoegd zodat jullie er ook een BEELD bij hebben..;-) De leerlingen konden dan met een usb stick de presentatie op het scherm van 30cm doorsnede laten zien. Voor de studenten en docenten was dit heel normaal, ik moest eerst even 5 minuten wennen aan de situatie en mijn bril zoeken haha.

Ook fungeer ik binnen de school als wandelende vertaalmachine voor zowel studenten als docenten. Erg leuk hoe ze op mij afstappen om te vragen hoe ‘wij’ in Nederland iets noemen of om te vragen of de zinsopbouw correct is. Uiteraard help ik daar graag aan mee.

Een verschil met Nederland wat tanken betreft waar ik nog steeds niet aan kan wennen is het feit dat je eerst moet betalen en vervolgens pas kunt tanken tot het betaalde bedrag. Eigenlijk een heel slim systeem wat in Nederland een hoop ‘doorrijders’ zou schelen. Niet betalen = niet tanken!

Ook is het hier een gewoonte om even kort te tuuteren als mensen je voor laten gaan op een kruising. Er zit een verschil in de tuuter: 1 keer kort of 2 keer kort is een bedankje. Een lange tuuter zonder onderbreking is een boze tuuter, dan moet je maken dat je wegkomt. Verder zie je in het verkeer dingen die je in Nederland nooit zult zien. Van een hele groep mensen op tuinstoelen achter op een pick-up tot opgestapelde spullen 3 meter hoof op het dak met een touwtje en een beetje vasthouden van de bijrijder: Je kijkt je ogen uit!

Verder trek ik er veel op uit in mijn vrije tijd. Verschillende strandjes bezoeken en nieuwe plaatsen ontdekken. Het slavenmuseum in Otrabanda en het onbewoonde eiland Klein Curaçao ga ik binnenkort ook bezoeken, daarover later meer!

Tot later!

Groetjes,
Linda

  • 04 April 2017 - 10:09

    Kees-Jan:

    Hallo Linda,
    Het klinkt alsof je al een gewone collega tussen de anderen bent: goed van je dat je zo snel die positie gecreëerd hebt. Je leert er heel veel van en volgend jaar op je LIO-stage zul je er plezier van hebben.
    Veel plezier op al je reisjes en ontdekkingen en succes op school.
    Kees-Jan

  • 04 April 2017 - 21:15

    Truus:

    Linda,
    Zit je op locatie Wageningenstraat? Met welk mbo-niveau in Nederland zijn jouw studenten te vergelijken?
    Groet,
    Truus

  • 06 April 2017 - 17:06

    Linda :

    Dag Truus,

    Ik zit inderdaad op de locatie aan de Wageningenstraat. Op deze locatie zitten alle studenten die een niveau 2, 3 en 4 opleiding volgen. Op de andere locatie zijn de niveau 1 opleidingen gevestigd. De studenten die ik zelf les geef volgen een niveau 3 en 4 opleiding, deze opleidingen zijn qua stof exact hetzelfde als in Nederland.

    Vriendelijke groet,
    Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

4 maanden Curacao

stage op een MBO school

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2017

Weer in Nederland

01 Juni 2017

Nog maar 2 weken....

04 Mei 2017

Lesbezoek en vakantie

03 April 2017

Stage

28 Februari 2017

Eerste blog vanaf Curacao

Actief sinds 05 Dec. 2016
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 5426

Voorgaande reizen:

07 Februari 2017 - 09 Juni 2017

4 maanden Curacao

Landen bezocht: